piątek, 9 czerwca 2017

Chusta - strzałka: jak zrobić?

Przygotowałam dzisiaj post o tym, jak zrobić strzałkę.Ostatnio jest to moja ulubiona postać szalika, bo i robi się ciekawie, i bardzo jest noszalny. Może być całkiem prosty, cały w ściegu francuskim, można się pobawić w paski, użyć włóczki "z efektami", dodać trochę dziurek, co kto chce i aktualnie potrzebuje. 
Możesz zrobić wielki kocyk, albo mały szaliczek dla dziecka - w zależności od potrzeb i posiadanej włóczki. 
Zanim zaczniesz strzałkę, musisz wiedzieć jedną rzecz. Dzierga się ją w dwóch etapach. Jeżeli masz ograniczoną ilość włóczki, dopilnuj, by pierwszy etap zakończyć po zużyciu niemal 1/3 przeznaczonej na projekt włóczki. "Niemal" ratuje cię przed koniecznością kombinowania z ostatnimi rządkami pracy.

Niniejszy post dostarcza ogólnej metody na najprostszą strzałkę, ściegiem francuskim (czyli same prawe, w sam raz do oglądania ulubionego serialu w trakcie pracy).
Przygotuj włóczkę i druty, jakie ci odpowiadają. Będą potrzebne ci dwa znaczniki, z czego co najmniej jeden typu "agrafka" (może być z resztą agrafka, spinacz, czy co tam masz pod ręką).


Nabierz oczka. U mnie 8 oczek (więcej, dla celów poglądowych). Możesz nabrać mniej oczek (6 albo nawet 4), aby uzyskać bardziej spiczasty koniec.

Rząd A:  Dodaj 1 oczko na początku oraz na końcu rzędu (ja używam przy ściegu francuskim metody kbf - jeśli nie wiesz, co to za potwora, wujek google twoim przyjacielem w związku z zaobserwowanymi odstrzeliwaniami się z tego bloga spowodowanymi nieudanymi wyszukiwaniami dla waszej wygody odnalazłam filmik prezentujący tę metodę - klik), w środku rządka umieść pierwszy znacznik "środkowy"(u mnie 10 oczek na drucie).


Rząd B: dodaj 1 oczko na początku rzędu, przerabiaj oczka aż zostaną ci 2 przed znacznikiem "środkowym". Wykonaj ssk, przesuń znacznik na prawy drut, wykonaj k2tg, następnie przerabiaj do końca, ostatnie oczko przerabiając jako kbf (u mnie 10 oczek na drucie).


Powtarzaj naprzemiennie rząd A i B tak długo. jak uznasz to za stosowne (albo do czasu, aż zużyjesz niemal 1/3 włóczki). Ja sobie zawsze zaznaczam początek rzędu B, to jest rzędu, w którym ujmuje się oczka w środku rzędu, tym właśnie "agrafkowym" znacznikiem. Przekładam go w miarę postępów w pracy, żeby się nie pomylić.

Praca rośnie, a ty możesz zaobserwować formujący się "grot" strzałki (u mnie niezbyt ostry - za dużo nabrałam oczek na początku pracy).


Kiedy uznasz, że już należy zacząć drugi etap pracy, przestajesz dodawać oczka z tej strony, gdzie masz wpięty marker "agrafkowy". Nie dodajemy ani w rzędzie A, ani w rzędzie B. W tym miejscu należy zaufać znacznikowi, po przez kilka pierwszych rzędów efekt zmiany nie jest zbyt widoczny i w braku znacznika łatwo o pomyłkę.


...ale w miarę dalszej pracy sytuacja się klaruje. Widać już ładnie środkowy wierzchołek trójkąta.


Praca postępuje...

...aż do momentu, kiedy przerabiając rząd B zostanie ci 1 oczko przed znacznikiem "środkowym". Wyjmij znacznik "środkowy" i zamknij luźno pozostałe oczka.


I proszę, strzałka gotowa.


To naprawdę bardzo fajna metoda robienia chusty czy szalika i bardzo gorąco ją polecam.
Powodzenia!
Daj znać, jak Tobie poszło :-)

PS przepraszam za chaotyczne ustawienie zdjęć. Mimo prób nie chciały się układać, jak sobie tego życzyłam i kilka jest do góry nogami. Niemniej, jeśli chcesz dojrzeć jakieś szczegóły, kliknięciem powinno udać sie je powiększyć.

6 komentarzy:

  1. OJ BARDZO MI SIE PODOBA !
    Aktualnie mam zlamana reke i noge /prawa/ jeszcze tylko 2tyg. i skonczy sie meczarnia to zaraz sie za nia zabiorę.
    Pozdrawiam serdecznie mila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdrowiej, Milu, wychodź z tych strasznych opresji.

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za jedną bardzo ważną dla mnie informację. Kupiłam wzór na taki szal na Raverly, ale nie robię z polecanej przez autorkę włóczki, kilka razy wysyłałam pytanie, ile włóczki potrzeba na nazwany wyżej drugi etap pracy, czyli jak przestajemy dodawać oczka z jednej strony, czy połowę całości, mniej, czy więcej? Zero odpowiedzi. Zaczęłam na oko i chciałam robić czubek trochę szybciej niż w połowie, bo na zdjęciach widać, że ramię drugiej części jest dłuższe. Następną podobną już "odgapię" ze zdjęcia. Dziękuję i pozdrawiam.
    Beata

    OdpowiedzUsuń
  3. w guglach znalazłam, ze kbf to krakowskie biuro festiwalowe, tak, że dzięki za taką naukę, pfff odstrzelam się z tego bloga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to pomoże:
      https://www.youtube.com/watch?v=ILcTB5hc0XM
      ... jeśli droga czytelniczko nie odstrzeliłaś się definitywnie z tego bloga.

      Usuń
  4. Ja robiłam w ten sposób słynny "Find your fade", super sprawa. :)

    ps. wydaje mi się, że wkradł się mały chochlik i dlatego część osób ma problemy z szukaniem. Powinno być "kfb" (nie "kbf") czyli knit front and back - bo widzę, że oczka mamy tak samo ustawione.

    OdpowiedzUsuń