piątek, 9 czerwca 2017

Chusta - strzałka: jak zrobić?

Przygotowałam dzisiaj post o tym, jak zrobić strzałkę.Ostatnio jest to moja ulubiona postać szalika, bo i robi się ciekawie, i bardzo jest noszalny. Może być całkiem prosty, cały w ściegu francuskim, można się pobawić w paski, użyć włóczki "z efektami", dodać trochę dziurek, co kto chce i aktualnie potrzebuje. 
Możesz zrobić wielki kocyk, albo mały szaliczek dla dziecka - w zależności od potrzeb i posiadanej włóczki. 

Zanim zaczniesz strzałkę, musisz wiedzieć jedną rzecz. Dzierga się ją w dwóch etapach. Jeżeli masz ograniczoną ilość włóczki, dopilnuj, by pierwszy etap zakończyć po zużyciu niemal 1/3 przeznaczonej na projekt włóczki. "Niemal" ratuje cię przed koniecznością kombinowania z ostatnimi rządkami pracy.

Niniejszy post dostarcza ogólnej metody na najprostszą strzałkę, ściegiem francuskim (czyli same prawe, w sam raz do oglądania ulubionego serialu w trakcie pracy).
Przygotuj włóczkę i druty, jakie ci odpowiadają. Będą potrzebne ci dwa znaczniki, z czego co najmniej jeden typu "agrafka" (może być z resztą agrafka, spinacz, czy co tam masz pod ręką).

UWAGA
Otrzymałam kilka komentarzy dotyczących dodawania oczek. W tekście polecam metodę, którą po angielsku nazywają kfb, a którą wykonuje się w następujący sposób: klik
Ponadto w tekście używam raczej skrótu kbf a nie kfb. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że to mój blog i ja tu rządzę. Ponadto dlatego, że dodawanie oczek w ten "odwrotny" sposób (czyli najpierw za tylną nóżkę oczka, potem za przednią - kbf - knit into the back then into the front of stitch) powoduje, że na brzegu szala robią się mini pikotki.
Jeśli nie chcecie pikotek, przerabiajcie oczka jak na filmiku (kfb)


Nabierz oczka. U mnie 8 oczek (więcej, dla celów poglądowych). Możesz nabrać mniej oczek (6 albo nawet 4), aby uzyskać bardziej spiczasty koniec.

Rząd A:  Dodaj 1 oczko na początku oraz na końcu rzędu, w środku rządka umieść pierwszy znacznik "środkowy"(u mnie 10 oczek na drucie).


Rząd B: dodaj 1 oczko na początku rzędu, przerabiaj oczka aż zostaną ci 2 przed znacznikiem "środkowym". Wykonaj ssk, przesuń znacznik na prawy drut, wykonaj k2tg, następnie przerabiaj do końca, ostatnie oczko przerabiając jako kbf (u mnie 10 oczek na drucie).


Powtarzaj naprzemiennie rząd A i B tak długo. jak uznasz to za stosowne (albo do czasu, aż zużyjesz niemal 1/3 włóczki). Ja sobie zawsze zaznaczam początek rzędu B, to jest rzędu, w którym ujmuje się oczka w środku rzędu, tym właśnie "agrafkowym" znacznikiem. Przekładam go w miarę postępów w pracy, żeby się nie pomylić.

Praca rośnie, a ty możesz zaobserwować formujący się "grot" strzałki (u mnie niezbyt ostry - za dużo nabrałam oczek na początku pracy).


Kiedy uznasz, że już należy zacząć drugi etap pracy, przestajesz dodawać oczka z tej strony, gdzie masz wpięty marker "agrafkowy". Nie dodajemy ani w rzędzie A, ani w rzędzie B. W tym miejscu należy zaufać znacznikowi, po przez kilka pierwszych rzędów efekt zmiany nie jest zbyt widoczny i w braku znacznika łatwo o pomyłkę.


...ale w miarę dalszej pracy sytuacja się klaruje. Widać już ładnie środkowy wierzchołek trójkąta.


Praca postępuje...

...aż do momentu, kiedy przerabiając rząd B zostanie ci 1 oczko przed znacznikiem "środkowym". Wyjmij znacznik "środkowy" i zamknij luźno pozostałe oczka.


I proszę, strzałka gotowa.


To naprawdę bardzo fajna metoda robienia chusty czy szalika i bardzo gorąco ją polecam.
Powodzenia!
Daj znać, jak Tobie poszło :-)

PS przepraszam za chaotyczne ustawienie zdjęć. Mimo prób nie chciały się układać, jak sobie tego życzyłam i kilka jest do góry nogami. Niemniej, jeśli chcesz dojrzeć jakieś szczegóły, kliknięciem powinno udać sie je powiększyć.

20 komentarzy:

  1. OJ BARDZO MI SIE PODOBA !
    Aktualnie mam zlamana reke i noge /prawa/ jeszcze tylko 2tyg. i skonczy sie meczarnia to zaraz sie za nia zabiorę.
    Pozdrawiam serdecznie mila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdrowiej, Milu, wychodź z tych strasznych opresji.

      Usuń
  2. Bardzo dziękuję za jedną bardzo ważną dla mnie informację. Kupiłam wzór na taki szal na Raverly, ale nie robię z polecanej przez autorkę włóczki, kilka razy wysyłałam pytanie, ile włóczki potrzeba na nazwany wyżej drugi etap pracy, czyli jak przestajemy dodawać oczka z jednej strony, czy połowę całości, mniej, czy więcej? Zero odpowiedzi. Zaczęłam na oko i chciałam robić czubek trochę szybciej niż w połowie, bo na zdjęciach widać, że ramię drugiej części jest dłuższe. Następną podobną już "odgapię" ze zdjęcia. Dziękuję i pozdrawiam.
    Beata

    OdpowiedzUsuń
  3. w guglach znalazłam, ze kbf to krakowskie biuro festiwalowe, tak, że dzięki za taką naukę, pfff odstrzelam się z tego bloga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może to pomoże:
      https://www.youtube.com/watch?v=ILcTB5hc0XM
      ... jeśli droga czytelniczko nie odstrzeliłaś się definitywnie z tego bloga.

      Usuń
  4. Ja robiłam w ten sposób słynny "Find your fade", super sprawa. :)

    ps. wydaje mi się, że wkradł się mały chochlik i dlatego część osób ma problemy z szukaniem. Powinno być "kfb" (nie "kbf") czyli knit front and back - bo widzę, że oczka mamy tak samo ustawione.

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudnie. Dziękuję za tutorial:)
    Jeszcze jedno pytanie - jak zrobić, aby boki wychodziły takie ładne, "pikotkowe" ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest właśnie coś, co wszyscy uznają za błąd w tekście, podczas gdy jest to instrukcja ;-)
      Kiedy dodajesz oczka, to w oczku brzegowym łapiesz najpierw tylną nóżkę oczka i przerabiasz, a następnie przednią (czyli kbf) - wówczas powstają właśnie takie mini pikotki.
      Jeśli zaś będziesz robić "tak jak się powinno", czyli kfb (najpierw robisz oczko z przedniej nóżki, potem z tylnej), uzyskasz w miarę równy brzeg.

      Usuń
  6. kfb, nie kbf ������ blad powtarzajacy sie w tekscie, ktory mozna przeciez skorygowac.

    OdpowiedzUsuń
  7. Super opis. Cos mi soe tylko nie zgadza. Konczac pierwsza czesc mamy rowna ilosc oczek po obu stronach markera. Pozniej juz nie dodajemy, tylko przed i za markerem zabieramy, to dalej byloby za kazdym zwezeniem po obu stronach tyle samo, a ma byc chyba po jednej mniej. Jesli mozesz odpisz mo na moim blogu, bo chcialabym zrobic ta chuste ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję, uwielbiam takie wpisy! Myślę, że spróbuję zrobić coś w rodzaju Find Your Fade. Mam ochotę na włóczkę Whirl z Scheepjes, nie wiem tylko, czy to się będzie dobrze blokowało! Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Dziękuję za tutorial. Przeczytałam komentarze i na niektóre nóż w kieszeni mi się otworzył. Zamiast podziękować, odstrzeliwują się z bloga - masakra jakaś. Nie przejmuj się niczym. Mnie się podoba nawet kbf, a "mądrej głowie dość po słowie" :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję za za obszerny opis tej chusty. NALEŻY CZYTAĆ ZE ZROZUMIENIEM. Widać że część odpisujących ma z tym problem. Pikotki wychodzą wielkie dzięki. Tylko zastanawiam się jak długo robić strzałę, czy jest jakieś odniesienie np. długość, obawiam się żeby nie wyszła duuuża czy też mała.Proszę o słówko będę wdzieczna. Pozdrawiam Renata

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam, wspaniały opis, dziękuję serdecznie. Mam pytanie techniczne odnośnie końcówki chusty:
    cytując - "...aż do momentu, kiedy przerabiając rząd B zostanie ci 1 oczko przed znacznikiem "środkowym". Wyjmij znacznik "środkowy" i zamknij luźno pozostałe oczka." Coś nie kumam, może to upał? Rozumiem, że kończę połowę oczek, a co z drugą połową? Ze zdjęcia wynika, że zakończyć trzeba wszystkie oczka. Na razie jestem w 1/4 chusty, do końca daleko,będę wdzięczna za łopatologiczne wytłumaczenie. Pozdrawiam ciepło, Ania.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też robię tę chustę i wydaje mi się "i zamknij luźno pozostałe oczka " są to oczka z drugiej połowy/ są to moje przypuszczenia/ Tak mogę wnioskować z innych podobnych chust.
      pozdrawiam Renata

      Usuń
  12. Upał zelżał i zaczęłam myśleć; jeżeli z jednej strony nie dodaje się oczek (tam gdzie znacznik "agrafkowy"), a w środku oczka są stale zamykane, to w pewnym momencie faktycznie zostanie nam 1 oczko przed znacznikiem "środkowym". I wtedy pozostałą ilość oczek zamykamy w jednej linii. Tego w tekście brakuje. Chusta wychodzi bajeczna, łączę kilka kolorów - taki misz-masz- daleko mi do końca, ale już jest pięknie! Pozdrawiam wszystkie dziergające w tym koszmarnym upale. Ania:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuje za opis tej chusty. Dziergałam miesiąc i mam. Moja pierwsza :) Bez Twojej pomocy nie zrobiłabym jej. Dziękuję :) Gorąco pozdrawiam. Agnieszka.

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo czytelne i bardzo ładne, pięknie podziękować:)

    OdpowiedzUsuń